4 lipca 2022

owoce

Jaką ilość owoców warto wprowadzić do codziennej diety?

Włączenie owoców jest niezwykle ważne dla zdrowej i zrównoważonej diety. Wiele osób zastanawia się nad tym, ile owoców należy jeść dziennie i czy nie dochodzi do „nadmiernego spożycia” tego typu żywności. Faktem jest, że przynoszą one wiele korzyści zdrowotnych, dostarczają niezbędnych składników odżywczych, a także pomagają zapobiegać chorobom. Poniżej wyjaśniamy, ile owoców powinniśmy jeść dziennie, kiedy należy ograniczyć ich spożycie i jak je jeść na co dzień!

Ile owoców należy jeść dziennie?

Według Światowej Organizacji Zdrowia ogólne zalecenie dotyczące liczby porcji owoców, które należy spożywać w ciągu dnia, to 400 gramów owoców i warzyw dziennie — czyli 5 porcji po 80 gramów. Aby ułatwić zadanie, jedna porcja odpowiada jednemu małemu jabłku lub mniej więcej jednej filiżance pokrojonych owoców. Spożywanie takiej ilości owoców każdego dnia jest nawykiem związanym z mniejszym ryzykiem niedoboru witamin i minerałów, co może być związane ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia wielu chorób.

Czy codzienne jedzenie owoców jest zdrowe?

Każdy rodzaj owoców zawiera różne ilości witamin, minerałów i przeciwutleniaczy (każdy kolor to inny przeciwutleniacz!), dlatego idealnym rozwiązaniem jest skomponowanie bardzo kolorowej mieszanki, która zagwarantuje taką podaż dobrych rzeczy. Ogólnie rzecz biorąc, są to pokarmy bogate w błonnik, tzn. wspomagają uczucie sytości, prawidłowe funkcjonowanie jelit, a nawet obniżają poziom cholesterolu. Dlatego osoby, którym zależy na smacznej i zdrowej diecie, mogą i powinny codziennie spożywać owoce.

Czy jedzenie zbyt dużej ilości owoców powoduje przybieranie na wadze?

Ze względu na cukier zawarty w owocach wiele osób obawia się przesady w ich spożywaniu. Przede wszystkim warto zaznaczyć, że nie są one czarnymi charakterami w odchudzaniu i nie powodują tycia. W rzeczywistości żaden produkt spożywczy nie jest w stanie sprawić, że przybierzesz na wadze lub schudniesz, dzieje się tak tylko wtedy, gdy spożycie kalorii jest większe niż wydatek energetyczny. Wszystkie owoce mogą i powinny być spożywane, z wyjątkiem alergików, osób wrażliwych i diabetyków. Należy jednak zwracać uwagę na rodzaj owoców, sposób ich przechowywania, pochodzenie i sposób spożywania.

Zainwestuj w owoce ekologiczne.

Pierwszym krokiem jest spożywanie najlepiej owoców z upraw ekologicznych. Dzieje się tak dlatego, że nie zawierają one pestycydów ani innych szkodliwych substancji. W miarę możliwości należy spożywać owoce ekologiczne, takie jak jabłka, gruszki i truskawki, ponieważ zwykle zawierają one najmniej pestycydów, a jednocześnie zapewniają składniki odżywcze, a zwłaszcza błonnik. Kolejnym ważnym punktem jest korzystanie z owoców sezonowych i ich rotacja, starając się spożywać jak najwięcej różnorodnych produktów.

A tutaj nauczysz się, jak przyrządzić rosół wegetariański.

Każda osoba ma indywidualne potrzeby.

Odpowiedź na pytanie „ile owoców mogę zjeść dziennie?” jest zawsze indywidualna. Różne organizmy mają przecież różne potrzeby. Spożycie owoców przez sportowca o wadze 100 kg będzie się bardzo różniło od spożycia owoców przez osobę o wadze 70 kg prowadzącą siedzący tryb życia. Dlatego też bardzo ważne jest, aby w celu przeprowadzenia dokładniejszej analizy skonsultować się z dietetykiem.

Chorzy na cukrzycę: ile owoców jeść dziennie?

Istnieje mit na temat tego, ile owoców może jeść diabetyk lub że diabetycy powinni zakazać spożywania owoców w swoim jadłospisie. Faktem jest jednak, że większość zaleceń dietetycznych dla osób z cukrzycą sugeruje spożywanie owoców i warzyw. W rzeczywistości aktualne wytyczne zalecają spożywanie od 2 do 4 porcji dziennie, czyli tyle samo co ogół populacji. Tym, co powinno być uważniej obserwowane i na co należy zwrócić uwagę w tym przypadku, jest indeks glikemiczny pokarmu, aby uniknąć skoków stężenia glukozy, oraz liczenie węglowodanów u chorych na cukrzycę typu I. Taka orientacja musi być przeprowadzona indywidualnie przez wyspecjalizowanego specjalistę. Wiadomo jednak, że owoce, zwłaszcza te bogate w błonnik, spowalniają trawienie i wchłanianie cukru, przyczyniając się do poprawy ogólnej kontroli glikemii. Ponadto błonnik zmniejsza oporność na insulinę, chroniąc przed cukrzycą typu 2.